Nutricionističke laži zbog kojih se gojimo i razboljevamo

Nutricionistika je prepuna teorija koje vreme i nova naučna saznanja osporavaju, a ove koje ovde navodimo samo su vrh ledenog brega.

  • Jaja nisu zdrava

Jaja su tako neverovatno hranljiva da se često nazivaju i prirodim multivitaminom. U prošlosti su demonizovana jer sadrže puno holesterola, pa su ih krivili za srčana oboljenja. U međuvremenu je utvrđeno da zapravo ne povećavaju štetan, već samo tzv. dobar holesterol i da ni na koji način ne mogu da se povežu sa srčanim oboljenjima. Pored toga, jaja za doručak vam mogu pomoći da oslabite.

  • Sve kalorije su iste

Istina glasi da se kalorije i te kako međusobno razlikuju i da je veoma važno koju vrstu hrane jedemo, jer se različite vrste hrane u organizmu kreću različitim metaboličkim putevima i različito utiču na hormone koji podstiču ili suzbijaju apetit, kao i na zdravlje u celini.

  • Zasićene masti su nezdrave 

Ovo je, šta više, dugo bio kamen temeljac zvanične nutricionistike. Studije objavljene u nekoliko proteklih decenija pokazuju međutim, da su zasićene masti potpuno neškodljive, i da ne povećavaju rizik od srčanih oboljenja. Slično kao i jaja, i one povećavaju sadržaj dobrog holesterola, dok loš holesterol menjaju u njegovu bezopasnu podvrstu. Nema nikakvog razloga da strahujete od mesa, butera, ili kokosovog ulja.

  • Puno proteina je loše za zdravlje

Navodno, škodi kostima. Najnovije studije pokazuju, međutim, da je upravo suprotno: oni koji jedu više proteina imaju bolju gustinu kostiju i manji rizik od lomova u poodmaklom dobu. Proteini ne povećavaju ni rizik od oboljevanja bubrega kod zdravih osoba, a pomažu nam da ostanemo vitki, čuvaju mišićnu masu i umanjuju rizik od oboljenja srca i krvnih sudova.

  • Svako bi trebalo da jede integralne žitarice

Žito je najveći izvor glutena u ishrani, pa zato svi kojima on ne prija (a takvih nije malo), ne bi trebalo da jedu žitne proizvode, pa ni one integralne.

  • Kafa vam škodi

Kafa kratkoročno povećava krvni pritisak, ali zato značajno smanjuje rizik od većeg broja oboljenja, kaošto su dijabetes tipa II, Alchajmerova i Parkinsonova bolest i oboljenja jetre. Ona podstiče metabolizam, pomaže izlučivanje kiselina iz masnih tkiva, i povećava radnu sposobnost, pamćenje i moždane funkcije uopšte. Šta više, kafa je u savremenoj ishrani najveći izvor antioksidanasa, veći od voća i povrća zajedno.

  • Meso nije zdravo

Nije, ali samo kada je reč o mesnim prerađevinama. Neprerađeno crveno meso, koje ljudi jedu već milionima godina, ne povećava rizik od srčanih oboljenja ili dijabetesa. Veza sa karcinomom postoji, mada je vrlo slaba, i najverovatnije je posledica preteranog pečenja i termičke obrade.

  • Najzdravija dijeta je ona sa malo masti i puno ugljenih hidrata

Ovo je jedna od najvećih zabluda nutricionistike, a takva dijeta je dokazano potpuno neefikasna.

  • Rafinisano biljno ulje je zdravo

Nije. Preterana potrošnja rafinisanih biljnih ulja podstiče zapaljenske procese u organizmu i može dramatično da poveća rizik od kardiovaskularnih oboljenja. Nasuprot tome, ulja kao što su nerafinisano masilnovo i kokosovo su odlična.

  • Dijete s malo ugljenih hidrata su neefikasne i štetne

Naprotiv. Ovakve dijete su najlakši, najzdraviji, i najefikasniji način da oslabite i da izbegnete bolesti metabolizma, kao što je dijabetes. U današnje vreme ovo praktično možemo da smatramo naučnom činjenicom.

  • Svi bi trebalo da smanje unos natrijuma, odnosno soli

Manji unos soli donekle smanjuje krvni pritisak, ali nije dokazano da poboljšava zdravlje u celini. Nasuprot tome, premali unos soli može da ima mnoge štetne posledice.

  • Šećer je štetan jer sadrži prazne kalorije 

Rafinisani šećer je jedna od najštetnijih namirnica uopšte, a njegovo štetno dejstvo daleko prevazilazi unošenje praznih kalorija. Šećer ima ozbiljno nepovoljno dejstvo na metabolizam, goji i izaziva mnoge ozbiljne bolesti. To, međutim, ne važi i za prirodne šećere iz voća, ili med.

  • Mast goji

Da, ali samo ako se u ishrani masti kombinuju sa ugljenim hidratima. U suprotnom, dijete sa puno masti omogućavaju brži gubitak težine nego one sa malo masti.

Izvor: Businessinsider.com

Categories: Zanimljivosti

Nema komentara - ostavite prvi!

Komentariši

Napomena Svi komentari uvredljive sadržine će biti odmah izbrisani.

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *